Vuonna 2009 tapahtui minulle tapahtui kolme erityisen tärkeää asiaa: työpaikan vaihto, matka lasten kanssa Garda-järvelle ja 50-vuotis syntymäpäiväjuhlat elokuussa. Näitä jokaista sulattelen usein ajatuksissani. Ensimmäinen muutti jokapäiväistä elämääni valtavasti, toinen oli elämänmakuinen juhlaviikko ja kolmannessa yllätyin kokemastani rakkaudesta, ilosta ja kiitollisuudesta.

Näiden lisäksi elämässäni on tapahtunut yksi suuri muutos, jota en osannut ennakoida. Se on tapahtunut vähitellen, mutta nyt kun katson taaksepäin viime vuotta, se erottuu selvästi. Viime vuonna tulin perusteellisesti imaistuksi mukaan blogosfääriin. En enää vain kirjoita tätä blogia, vaan myös entistä enemmän luen ja kommentoin toisten kirjoituksia. Tällä asialla on ollut suuri vaikutus sekä työhön että ns. yksityiselämään.

Olen huomannut, että uusin tieto ilmestyy ensi blogeihin. Asiantuntijat ja tutkijat luovat, kokoavat ja tuottavat uutta tietoa ja julkaisevat sitä kirjoissa, mutta nykyään myös entistä enemmän blogeissa. Usein kirjat ovatkin jo ilmestyessään blogosfäärin näkökulmasta katsottuna täynnä vanhaa tietoa. Parhaan tiedon ja opin uudessa työssäni olen saanut blogeista.

Olen aina lukenut paljon, jopa niin paljon, että voisin sanoa, että se on ollut harrastukseni. Nyt luen kirjojen lisäksi myös paljon blogeja. Olen löytänyt blogeja, joiden kirjallinen laatu tuottaa minulle suuria esteettisiä elämyksiä. Minua ilahduttaa se, miten ajatukset on puettu sanoiksi samoin kuin oivaltava sisältö lauseissa. 

Hengelliseen elämääni löydän ravinnon nykyään myös blogeista. Monet blogeista löytämäni virkistävät saarnat ja terävät ajatukset ovat avartaneet omaa ajatteluani. Minä kuulun kai siihen riskiryhmään, joka vähentää kirkossa käymistään, koska saa tarvitsemansa rohkaisun verkosta. Ehtoollista varten käyn vielä messussa melko säännöllisesti.

Blogikirjoituksiin liittyvillä kommenteillakin on minulle suuri merkitys. On hieno tunne huomata, että joku on lukenut vähäisiä räpellyksiäni täällä. Joku kommentoi blogiani, olen siis olemassa.

Kiitos siis teille, jotka tässä blogissa vierailette. Hyvää vuotta 2010 ja tulkaa toistekin.