<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Tässä piti olla kuva Mariasta ja Jeesus-vauvasta - joulun kunniaksi. En kuitenkaan saa kuvaa näkyviin. Sori.

*

 

Alkukantaisin kaikista suhteista on suhde, joka kehittyy äidin ja vauvan välille viikkoina ennen ja jälkeen vauvan syntymän. Winnicottin mukaan tämä suhde kehittyy puhtaasti naisellisten piirteiden pohjalta, se on osa hoivaamista. Tämä suhde on ominainen yhteensulautumisen vaiheelle, "kun vauva alullaan olevassa mielessään ei vielä käsitä äitiä itsestään erilliseksi". Tämän  suhteen kautta vauva kokee olevansa olemassa tai omaavansa identiteetin.

- Äidin ja lapsen mysteeri – Winnicottin psykoanalyyttinen ajattelu, kirj. Madeleine Davis & David Wallbridge.

 

*

Kulunut vuosi on ollut mielenkiintoinen ja on tapahtunut paljon. Ehkä suurimpana asiana pidän kuitenkin sitä, että nuorin lapseni Pyry pääsi ylioppilaaksi. Se ei ole tärkeä virstanpylväs vain Pyrylle vaan myös minulle. Lastenkasvatustehtäväni on päättynyt. Se kesti lähes neljännesvuosisadan ja on ehkä tärkein tehtävä, joka minulle on annettu tai tullaan antamaan. Olen yrittänyt tehdä siinä parhaani. Kaikissa vaiheissa olen kokenut sen mielekkääksi ja haastavaksi, hauskaksi ja palkitsevaksi. Olen tuntenut jollain syvällä ja todella tavalla olevani etuoikeutettu ihminen, koska olen saanut tehdä jotain niin konkreettista tulevaisuuden hyväksi. Olen kiitollinen siitä, että saan olla äiti.

 

Tästä syystä olen myös miettinyt Jeesuksen ja Marian suhdetta. Jos äidin ja lapsen suhde muovaa lapsen persoonallisuutta, identiteettiä ja arvoja syvemmin kuin mikään muu, mikä oli Marian vaikutus Jumalan Poikaan? Jos tavallisten äitien ja lasten suhde on suuri mysteeri, millainen onkaan ollut Jeesuksen ja hänen äitinsä suhde? Syntymässäkin tapahtui niin omituisia asioita.

 

Rukoukseni tänä jouluna on kaikkien äitien ja lapsien puolesta. Että äidit saisivat rauhassa olla lapsiaan varten. Että heillä olisi rauha tutustua toisiinsa, rauha olla toistensa lähellä, olla turvassa. Että lapset saisivat nauraa ja jokeltaa ja ottaa vastaan kaiken heille osoitetun rakkauden ja huolenpidon. Sitä rukoilen.

 

Terhi